Geef QR een kans en je plukt zelf de vruchten!

Er zijn nog heel veel horeca-ondernemers die het werken met een QR-code van ter vorenafschrijven. Veelgehoorde argumenten zijn dat het te duur is en dat het contact met de klant hierdoor verdwijnt. Herkenbaar?

Bij Spont bieden we meer dan een jaar de QR-code aan als oplossing. Waardoor we met zekerheid kunnen stellen: beide punten (kosten en klantcontact) zijn onwaar gebleken. In samenwerking met onze klanten hebben we twee casussen uitgewerkt.


#1 Pizza Bash

Bij Pizza Bash tref je tien tafels binnen en twintig tafels buiten. Wanneer Pizza Bash lekker vol zit, kunnen er 120 man terecht. Om deze tafels goed te bedienen, zal deze horeca ondernemer zes man in de bediening van zijn zaak moeten hebben. Dat is: één barman, één persoon binnen en drie á vier mensen buiten.

Zijn jullie er er nog? Want het echte rekenen begint nu.
Gemiddeld zal het ongeveer twee á drie minuten duren om een bestelling op te nemen, aangezien het meestal het geval is dat mensen nog niet weten wat ze willen bestellen op het moment dat men arriveert. Dit is strikt genomen wel een ‘contact moment’, maar economisch gezien staat je personeel te wachten tot ze de bestelling kunnen opnemen. Als je dit even omrekent, dan komt het er op neer dat voor 30 tafels, dus al een uur nodig hebt om alleen de bestellingen op te nemen. Daar sta je niet bij stil, maar tijd is geld!

Het verhaal van Pizza Bash gaat nog verder...
Als deze bestellingen opgenomen zijn en iedereen zijn drankje heeft is het vervolgens zaak dat het personeel goed in de gaten houdt of de glazen alweer leeg zijn. Hier kleeft direct ook weer een nadeel aan. Want als je te vroeg naar een tafel toe gaat, dan wordt je als opdringerig gezien Terwijl het ook geen service is om de klant te lang met lege glazen te laten zitten...

Dan het afrekenen...
Gemiddeld zullen mensen dan twee á drie keer wat bestellen, alvorens ze weer willen afrekenen. Als dit gebeurt wordt er een ober geroepen, die vervolgens naar de bar moet lopen om een bonnetje en de pinterminal te halen zodat er afgerekend kan worden. Het proces van afrekenen duurt dus ook alweer zo’n vier minuten.

Klaar voor het betere rekenwerk?
Laten we uitgaan van een shift van twee uur. In totaal staat je personeel (zes man) vijf uur aan een tafel te wachten. Dat kost gemiddeld €360. Per avond! Heb je dat over voor die momenten van klantcontact?


#2 Pizzable!

Pizza Bash wordt overgenomen door een ondernemer die wél in de QR-strategie gelooft. En niet alleen gelooft, maar vooral ook goed kan rekenen en beseft welke klantcontactmomenten waardevol zijn en welke vooral heel kostbaar. Pizza Bash verandert van naam: Pizzable!

De eigenaar ziet in dat de bezetting van het personeel anders kan, juist omdat het bestelgedrag van de klant verandert. Hij stelt geen zes man op, maar ééntje minder. Dat wil zeggen: 2 mensen achter de bar, 2 runners en een gastheer- of -vrouw.

Ook blijkt het bestelgedrag anders te zijn, zo wordt er gemiddeld 20% meer besteld als er via QR besteld wordt. Dit komt vooral omdat mensen direct kunnen bestellen wanneer ze dit willen. Ze hebben niet meer het probleem dat de bediening ofwel te vroeg komt en ze nog moeten nadenken. Ofwel dat het personeel te laat komt en ze dus niets kunnen bestellen. Verder kan het personeel vaker langs de tafels gaan om een praatje te maken of te vragen of alles naar wens is.

Sterker nog, aangezien ze het afrekenen en opnemen niet meer hoeven te doen hebben ze dus 5(!) uur extra om aandacht te geven aan de klant. Dit is dan ook de reden dat er minder personeel nodig is, terwijl de ondernemer van Pizzable minstens evenveel service aanbiedt als bij Pizza Bash.

Geeft dat een helder beeld? Wat zeg jij? Krijgt QR een kans of schrijf je het definitief af?